E med 16 desimaler

Etter forrige posts nerderier, slo det meg at jeg helt har glemt hva som er greia med e. Så jeg gjorde litt research på nettet og snublet over en super huskerregel som gjorde at jeg klarte å lære meg e med 16 desimaler på under to minutt.

E med 16 desimaler ser slik ut:

e ≈ 2,71828 18284 59045 2

Og man pugger dem som følger:

Man begynner med 2,7. Det er det som er e til daglig, og hvis man ikke vet det er sjansen stort for at man ikke akkurat henger i et miljø hvor det blir sett på som kult å kunne e med 16 desimaler, og da forsvinner jo mye av vitsen med å pugge dem.

Så følger 1828 1828 – det er Ibsens fødselsår to ganger etter hverandre.

Deretter 459045 -som er vinklene i en rettvinklet, likebenet trekant.

Og helt til slutt kommer 2. Det er samme tallet som man begynte med, og dessuten pis 16. desimal (jeg får litt inntrykk av at den som lagde denne huskeregelen ikke helt kom på en bra huskeregel for tallet ”2”, jeg mener ”16. desimalen i pi”!? men av en eller annen grunn, mente han at det ikke ville være like kult å kunne 15 desimaler som 16, og resten av regelen er jo kul, så jeg stoler på ham.)

 

Så da tar man e med 16 desimaler, lett som en plett:

2,7182818284590452

 

Og som bonus, har jeg lært Ibsens fødselsår.

  1. #1 by Kristin on 30 september 2011 - 6:49 pm

    Jeg kunne Ibsens fødselsår før jeg lærte meg 10 desimaler av pi. Kanskje derfor jeg ble litteraturviter selv om jeg hadde bedre karakterer i matte?

  2. #2 by Sonja Dadam on 1 oktober 2011 - 9:11 pm

    Kristin: 10 desimaler! Kudos. Selv har jeg bare 7 inne, men pi er det neste prosjektet mitt, så vi snakkes når jeg har funnet en huskeregel der og (kan du en kanskje?)

  3. #3 by Sigrid on 4 oktober 2011 - 10:06 pm

    jeg ble inspirert, har lært meg denne og pugger nå pi. Denne kan være til hjelp: http://www.eveandersson.com/pi/pitrainer men skulle aller helst hatt en huskeregel like genial som denne!

  4. #4 by Sonja Dadam on 10 oktober 2011 - 8:10 am

    Sigrid: Jeg hadde store planer om å lage en post med huskeregel for pi, men mens jeg prøvde å lage en, så lærte jeg meg uforvarende 23 desimaler, uten å finne noen bra regel så da vet jeg ikke om jeg gidder. Men jeg kan tipse deg om at tallene står i fine par nedover. Etter 3,141592, som var det jeg kunne fra før, kommer

    65 35
    89 79
    32 38
    46 26

    Slik at det blir 3,1415926535897932384626

Legg igjen en kommentar

