Adventsbart

Forleden dag overhørte jeg følgene samtale mellom to butikkansatte, mens jeg drev og pakket ned varer jeg akkurat hadde kjøpt:

Kassamann 1: Jeg gruer meg sånn til advent.

Kassamann 2 (og jeg inne i hodet mitt): Hva! Hvorfor det?

Kassamann 1: For da må jeg må meg sånn… hva er det det heter nå igjen…? Adventsbart.

Kassamann 2 (og jeg inne i hodet mitt): Hva i alle dager er en adventsbart?

Kassamann1: I gjengen min er det sånn at vi barberer av oss alt skjegget, og lar bare barten stå igjen i adventstiden. Jeg gruer meg til det.

Kassamann2: OK…

Jeg: Du får ha lykke til med det der.

Nå angrer jeg litt på at jeg sa noe på slutten der, både fordi jeg innser at det er litt rart å plutselig bestemme seg for å delta i en samtale som man egentlig har status som tjuvlytter i, men også fordi jeg ikke vil at de skal huske meg. Jeg har tenkt å ikke gå i butikken igjen før i desember, og når jeg da møter kassamann 1 si noe sånt som «Kul adventsbart»

(Selv om kassamann1 synes å tro at «adventsbart» er et vanlig begrep som alle har hørt om, og jeg er redd at det hele ikke kommer til å virke så tilfeldig som jeg ser for meg at det blir inne i hodet mitt. Vi får se) Edit:  Det viser seg dette er et vanlig begrep. Jeg er lettere sjokkert.

  1. #1 by sukkerspinnet on 10 oktober 2011 - 8:21 am

    Adventsbart er et forferdelig fenomen, der alle gutter gror bart, selv om de ikke kler bart, eller har tilstrekkelig bartevekst. Det kan føre til stor glede i hjemmet når barten blir tatt, har jeg forstått.

  2. #2 by Sonja Dadam on 10 oktober 2011 - 8:33 am

    Åh, hjelpes! Der ER et vanlig begrep alle har hørt om!? Verden er så rar.

  3. #3 by Undre on 10 oktober 2011 - 12:21 pm

    Der fikk jeg lov av WordPress å logge meg inn og jeg sier bare:

    OMG

    «adventsbart»

  4. #4 by Maria on 10 oktober 2011 - 1:15 pm

    Advenstbart er så STYGT! Men jammen er det herlig når de atter fjerner styggeligheten 🙂

  5. #5 by Iversen on 10 oktober 2011 - 3:23 pm

    Herrefred, for et konsept!

  6. #6 by Sonja Dadam on 10 oktober 2011 - 4:43 pm

    Undre: Det hender at jeg må droppe en bloggpost om noe nytt og kult, fordi jeg blogger det og det viser seg allerede å være en greie, som jeg bare ikke hadde hørt om. Det falt meg ikke inn at det kunne være tilfellet her (bare se det lett nedlatende sisteavsnittet mitt – jeg blir litt flau)

    Maria: Hvis du har en mann med adventsbart, så synes jeg det er din rett å behandle ham som en nellikapelsin i desember, og trekke ut et hår av barten hver dag.

    Iversen: Jeg vet. Dette er så rart.

    • #7 by abre on 10 oktober 2011 - 4:57 pm

      Dette har ikke jeg heller hørt om før. Takke meg til stearinlys og marsipangris, tross alt.

    • #8 by Undre on 10 oktober 2011 - 5:33 pm

      For the record: Dette var også helt nytt for meg og at «adventsbart» skulle gi 26 600 treff på Google gjør at jeg frykter den kommende adventen for dette var alldeles OMG. o_O

  7. #9 by Sigrid on 10 oktober 2011 - 7:22 pm

    På min arbeidsplass har vi kåring av adventsbarten. Nesten alle (20 stk) deltok i fjor, og det i mindre grad imponerende resultatet henger fortsatt oppe. Ganske morsomt og ganske grusomt! Det var overraskende mye som kunne gjøres med styling de siste dagene!

  8. #10 by Sonja Dadam on 11 oktober 2011 - 1:04 pm

    abre & undre: Jeg overrasker meg selv med å bli mer og mer positiv til fenomenet. Vanligvis er jeg så antibart som man kan bli, men dette er liksom så totalt meningsløst og tullete at jeg liker det.

    Sigrid: jeg har fortalt om fenomenet på min arbeidsplass, og etter mottagelsen å dømme, så er det ikke helt umulig at det blir adventsbart på jobben her i år.

    • #11 by Undre on 11 oktober 2011 - 3:51 pm

      Kan kvinner anlegge adventsbart uten at det blir tatt ille opp – lurer nå jeg.

      • #12 by Sonja Dadam on 12 oktober 2011 - 8:01 am

        Jeg har en bartevoksesyklys på 3-4 uker, så hvis jeg planlegger litt, så kan jeg prøve å finne det ut for deg…

  9. #13 by Undre on 12 oktober 2011 - 9:31 pm

    Supert! 😀

Legg igjen en kommentar

