Luke 2: Moderne tider

I Moderne tider (1936) følger vi Charlie Chaplins loffer-figur, hvor han sliter med… alt egentlig. Har får nervøst sammenbrudd av boltefeste-jobben på fabrikken, blir rettmessig og urettmessig arrestert, møter en landstrykerinne, forelsker seg, og sammen kløner de seg gjennom livet.

Filmen starter med en frekk krøsskløpping av noen sauer og fabrikkarbeidere på vei til jobb, slik setter man jo pris på. Jeg liker Charlie Chaplin han er elskelig, sjarmerende klønete og en rakker på rulleskøyter. Filmen handler ikke egentlig om så mye annet enn hvordan han stadig havner i trøbbel; i følge tittelen så skulle man tro det var på grunn av de moderne tidene, men det er like mye uflaks uavhengig av hvor moderne alt annet måtte være. Og så er det de små glimtene av glede innimellom når ting klaffer. Mye gammeldags slapstick. Dette er ikke sånt som jeg ler høyt av, men jeg blir definitivt sjarmert. Dette er visstnok den siste stumfilmen (selv om de snakker litt i den), og der er nok en hel del symbolikk og metagreier for dem som liker sånt.

Når bør man se denne filmen:Når man føler at man ikke får til livet helt, og mn trenger et skudd av det kunne vært verre/det ordner seg.

3/5

  1. #1 by Iversen on 3 desember 2011 - 4:53 pm

    Du likte nyinnspillingen av Arthur bedre enn Modern times. Hm. Denne kalenderen kan bety mye for vårt fremtidige vennskap…

  2. #2 by Sonja Dadam on 3 desember 2011 - 5:53 pm

    Iversen: Jeg vet. Hvis jeg skulle rangert dem etter viktighet, eller hvor mye de har fått til i forhold til sin tid, ville nok Modern Times vunnet (jeg var virkelig imponert over SFX-ene), men jeg ble mer underholdt av Arthur. Men så liker jo jeg Russell Brand ganske godt, og selv om jeg er mer villig til å godta det i gamle filmer enn i nye, så plages jeg av usansynlig oppførsel (type; ingen ville reagert sånn i virkeligheten…. ok, det kan kanskje brukes mot Arthur også, når jeg tenker meg om)

Legg igjen en kommentar

