Luke 6: Topaz

Det er 1962. En sovjetisk KGB-type-person hopper av til USA, og en fransk utenriksattaché/diplomat/agent får i oppdrag å følge opp opplysningene som sovjeten kommer med, blant annet relatert til hva i alle dager russerne driver med på Cuba.

Jeg forbinder ordet ”Topaz” med dansebandet til Trond Viggo Torgersens løsemiddelskadete Terje, men det synes jeg ikke man skal bruke mot filmen.  Jeg kjøpte en Hitchcock-boks med 7 filmer, og etter at jeg så Vertigo og Fuglene, så ble den bare stående. Jeg har i ettertid sett 2 filmer til, og skal klare å se de tre siste i løpet av desember.

Dette har vært den desidert kjedeligste Hitchcockfilmen jeg har sett til nå. Det skal si at det tok seg veldig opp de siste 25 minuttene, men fram til da var det ganske langdrygt. Det kan være at jeg ikke vet nok om den kalde krigen og Cubakrisen og alt det der til virkelig å sette pris på en film av denne typen (dette vises igjen i oppsummeringen min; jeg vet vel ikke hva de forskjellige figurene kalles). Også denne filmen er basert på virkelige hendelser, men det visste jeg ikke da jeg så den (altså, jeg vet at cubakrisen var ekte, men gikk egentlig ut ifra at alt det der med franskmannen var oppdiktet. Det var ikke tilfellet) og jeg vet ikke om det hadde noe å si fra eller til.

Når bør man se denne filmen: Når man savner gode gamle dager, da franskmenn ikke snakket fransk med hverandre på film, men amerikansk med fransk aksent.

2,5/5

  1. #1 by Iversen on 8 desember 2011 - 5:15 pm

    Okda, Topaz er jo ikke noe høydepunkt. Ser den. Blir det med Alfred i kalenderen?

  2. #2 by Sonja Dadam on 8 desember 2011 - 7:05 pm

    Ja, jeg det blir iallefall en til; reservefilmen min, den jeg så 30. november, tilfelle jeg ikke skulle rekke å se film en dag er fra samme boksen. Og jeg har egentlig lyst til å se de to siste også, slik at jeg kan flytte hele boksen fra ikke-sett til settseksjonen av hylla

  3. #3 by Iversen on 8 desember 2011 - 11:39 pm

    Æ glær mæ.

Legg igjen en kommentar

