Luke 9: Torn Curtain

(jeg har ikke tilgang på pc i dag, så jeg poster reservefilmen fra mobilen)

Torn Curtain. 1966, Alfred Hitchcock

 

Torn Curtain, eller Full alarm som den i følge IMDB heter på norsk, handler om en fysiker og hans assistent/forlovede som er på en konferanse i København. Fysikeren oppfører seg mystisk, og når han sier han skal til Sverige så følger forloveden etter ham, og det viser seg at han drar til Øst-Berlin istedenfor, hvor han annonserer at han flytter dit.

Det blir kanskje for voldsomt å kalle dette en spionthriller, men flere av elementene er der. Hitchcock har jo en greie med å smøre på skikkelig med dramatikken når det skal være spennende. Spesielt en scene, når de driver og skal drepe en mann, og hun ene står og deljer til ham med en spade i leggen blir litt for mye for meg, og jeg må le litt.

Ellers er filmen full av artige detaljer, som en lighter som ikke virker, en ballerina som aldri får nok oppmerksomhet, en polsk grevinne, hjerteskjærende fremstilt av Lila Kedrova (hadde det vært en nyere film, ville jeg nok beskyldt henne for å overspille, men siden det er 60-tallet, så er det lov), Hitchcock selv (selvfølgelig), filmen starter i Østerfjorden, Norge(!) på et cruiseskip (og jeg tar meg i å lete etter norske skilt om bord, som på Speed 2) og replikker av typen: ” The Vienna Waltz. Did I tell you my sister Emily was knocked down by a tram in Vienna?” og “I forbid you to leave this room” for så å snu ryggen til vedkommende, som da bare kan gå ut av den ulåste døra.

Alt i alt en helt ålreit underholdningsfilm.3.5/5

  1. #1 by chicida on 10 desember 2011 - 1:20 pm

    hva skjedde med poengskalaen? Jeg så min første Hitchcock film her om dagen (north by northwest), og brukte også veldig mye av filmen på å more meg over hvor utrolig dramatiske de dramatiske scenene var.

  2. #2 by Sonja Dadam on 11 desember 2011 - 4:06 pm

    Jeg har fikset det nå. Som sagt dette var et innlegg jeg skrev før jeg egentlig begynte, så jeg hadde ikke tenkt gjennom konseptet skikkelig, og jeg hadde begrensete redigeringsmuligheter på mobilen.

Legg igjen en kommentar

