Luke 11: Brassed Off

I en gruvelandsby driver et korps og øver til det nasjonale korpsmesterskapet, mens de står i fare for å miste levebrødet sitt, i og med at gruven muligens skal legges ned.

Jeg har alltid sett på Brassed Off som den korpsspillende lillebroren til The Full Monty, selv om Brassed Off er en mye heftigere film. Det er hjerteskjærende trist. Jeg er ikke helt sikker på om man må være korpsmusikant (eller i det minste gruvearbeider) for å like denne filmen, men det hjelper helt sikkert. Jeg kjøpte DVD-en før korpset jeg spilte i skulle til Barnsley (det området filmen er spilt inn i) og vi lærte oss flere av sangene fra filmen (vel, de andre lærte seg dem; jeg jallet som vanlig rundt med triangel og tamburin), vi skulle se den i fellesskap. Men så var det en althornist som også kjøpte filmen, og han lagde undertekster til den, så det ble til at vi så hans kopi, og min ble bare stående innpakket i hylla. Althornister, ass. De skal alltid være et hakk bedre enn alle andre.

Når bør man se denne filmen: I en gymsal. På lerret. Sammen med resten av korpset som man skal til Yorkshire med.

4/5

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

