Luke 14: 3615 Code Père Noël

I går så jeg en film som jeg så for første gang for 20 år siden, og som jeg har hatt lyst til å se igjen siden den gang. Den heter 3615 Code Père Noël, og er en fransk sak fra sent på 80-tallet. Jeg har forsøkt å finne den på engelsk, eller i det minste med engelsk tekst, eller i det minste på DVD, men har ikke lykkes med det. Men tidligere i desember, da jeg nok en gang lette etter filmen, så snublet jeg over en italiensk-dubbet versjon på youtube! Nå har det seg sånn at jeg kan litt italiensk. Nok til at jeg kan se en film, og få med meg mesteparten (men ikke alt. det kan derfor være litt avvik mellom referatet mitt og det som virkelig skjer. Jeg kommer også til å skrive mye mer om handlingen (vel, det jeg tror er handlingen) enn jeg pleier, da jeg ikke egentlig tror noen andre kommer til å se denne filmen (men det burde dere, hvis dere kan fransk eller italiensk, og har en VHS-spiller eller youtube, (den heter Un minuto a mezzanotte på italiensk, og Game Over på engelsk))

Thomas bor sammen med moren og den halvblinde bestefaren sin i et digert hus. De er ordentlige rikinger, sikkert fordi moren jobber hele tiden. Thomas bruker tiden med å leke krig med hunden sin, og har satt opp huset som sin egne private stridsone, med overvåkningskameraer og fallemmer og hemmelige passasjer gjennom falske kjøleskap(!). Thomas tror fortsatt på Julenissen, så når mora må jobbe på julaften, bestemmer han seg for å tilbringe natta under spisebordet, i håp om at han får se Nissen når han kommer.

Nå har det seg sånn at det er en mentalt forstyrret morder ute og går, og han bestemmer seg for å bryte seg inn i huset til Thomas, forkledd som ja, nettopp, Julenissen.

Og nå blir det brutalt. Jeg mener fortsatt at noe av det mest hjerteskjærende jeg har sett på tv er scenen hvor Thomas, under spisebordet, er vitne til at Julenissen dreper hunden hans med en kakespade. Dette er en hard core, realistisk versjon av Hjemme Alene-filmene. Thomas tar på seg rambouniformen sin, gjemmer bestefaren inne i en rustning, og går til guerillakrig mot den forrykte nissebedrageren. Det er litt over the top innimellom, men det gjør ingen verdens ting, det må nesten være sånt, for dette er så vondt og trist og skummelt og skremmende som det blir. Det er dessuten moro med 80-tallets High tech-datamskiner, ninjastjerner med borelås, snøspray og ekstrem hockeysveis.

Dette er en bra film, og selv om man kanskje må ha sett, og blitt rystet av den, den som barn/ungdom, for virkelig å sette pris på den i voksen alder, så kan jeg lett anbefale den til alle som får anledning til å se den.

Når bør man se denne filmen: Førjulstid eller romjulen. Husk pute/pledd for å gjemme seg bak.

4/5

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

