Luke 15: Frenzy

Det er en sexmorder løs i London. Han voldtar kvinner og kveler dem med et slips etterpå.

Samtidig har Richard en ekstremt dårlig dag, så dårlig faktisk, at han bestemmer seg for å oppsøke ekskona. De krangler litt, spiser middag sammen, og neste dag blir ekskona drept av slipsmorderen, og Richard blir observert i det han forlater åstedet.

Frenzy er den nestsiste Hitchcock-filmen i boksen min (og også den nestsiste filmen Hitchcock laget, fant jeg ut nå). Jeg må si jeg har sansen for ham, selv om jeg ikke alltid skjønner helt om han mener å være morsom. Som for eksempel ansiktsuttrykkene til de kvelte kvinnene; de kunne vært tatt rett ut av en Leslie Nielsen-film. Er det humor, eller er det sånn Hichcock tror kvelte folk ser ut? Eller er det sånn kvelte folk ser ut? Med øynene på vidt gap, hodet på skakke, og tunga hengende ut av munnviken? Nok en gang er det helt ok underholdning, helt til vi kommer til de siste 10 minuttene, hvor det plutselig blir fryktelig spennende og det skjer veldig mye.

Når bør man se denne filmen: En ettermiddag når det er høst/tidlig vinter, og man ikke egentlig har noe annet å ta seg til.

3,5/5

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

