Luke 19: Limitless

Eddie får tilfedigvis en pille som lar ham få tilgang til hele hjernekapasiteten sin på en gang (istedenfor de 20% (20? Jeg trodde det var 10? Kanskje andelen har økt siden jeg var ung) som folk bruker til vanlig)

Jeg føler meg litt som han der afrikaneren som går på ski og har en sønn som heter Dæhlie, og som pleier å komme i mål når de andre driver med medaljeutdelingen (sportsreferanse!), men jeg skal bli ferdig med denne adventskalenderen, selv om det tar litt lenger tid (jeg har fått alle 10 sesongene av Friends til jul. Nå er jeg kommet til den biten hvor Ross&Rachel endelig er blitt sammen, og snart dukker Sjalu!Ross  opp, og da blir det nok greiere å få sett mer film) enn planlagt.

 

Årets første film ble altså Limitless, med Bradley Cooper, som jeg liker ikke bare fordi han deler fornavn med en viss herr Whitford som jeg er veldig glad i (så glad i faktisk, at jeg aldri helt klarte å se Malcolm i midten, fordi hun som spiller mora der er gift med Bradley Whitford i virkeligheten, og jeg bare ble bitter og sur av å se henne), men også fordi han er pen og pleier å spille i filmer jeg liker. Så også med Limitless. Jeg skulle ønske at det var litt mer av alt det gøye man får til når man har full tilgang til hjernen sin, jeg synes sånt er så artig. Dessuten syntes jeg narkolangeren som spiller rollen som ”hindring som må overkommes” virker litt tvungent og rart og malplassert.  Men han er russisk, og etter at jeg ble ”flørtet” med av en russisk ”gangster” da jeg var i New York, har jeg funnet den aksenten ganske så sexy. Så det var da noe.

Jeg likte ideen her, og også til dels hvordan den ble utført. Jeg likte også flere av de visuelle triksene som ble brukt og dessuten bemerkningen om hvordan bare et dophue ville hatt den frisyren som han hovedpersonen har i begynnelsen av filmen (når han er nykter), og at han så klipper seg (og får seg en jobb…) etter han begynner med narkotika. Det er sikkert en kommentar på samfunnet… eller hår eller noe.

Når bør man se denne filmen: Når man skal leie film med venner en lørdagskveld. Mye å snakke om etterpå.

3,5/5

  1. #1 by Berit on 5 januar 2012 - 5:15 pm

    Det med hjernekapasiteten er bare tull. Jeg kan forsikre deg om at vi mennesker bruker 100% av hjernen vår😉

    Fin blogg forresten.😀

  2. #2 by Anne on 5 januar 2012 - 6:04 pm

    Så kjekt med julekalender nå!
    liker liker

  3. #3 by Sonja Dadam on 7 januar 2012 - 1:21 am

    Berit: Ja, når du sier det så mener jeg å ha hørt/lest at greia er at vi bare bruker 10 (evt 20) % av hjernen om gangen, og at dette er blitt feilsitert en gang, og så har bare den versjonen vært den som folk har fått med seg.

    Anne: Takk. Fordelen med julekalender i januar er at det definitivt er mindre konkurranse.

  4. #4 by Iversen on 8 januar 2012 - 4:13 am

    Nå MÅ vi vel snart få en femmer eller sekser, hva?

    Jeg likte Limitless. Artig kinomoro.

  5. #5 by Sonja Dadam on 8 januar 2012 - 11:15 pm

    Iversen: Skalaen min går bare til 5, så 6-ere må du se langt etter. Og så er jeg ganske sær på 5-eren også. Det er kanskje 10 filmer i hele verden som kan få 5-er uten at jeg føler den blir devaluert. Men der burde være flere 4,5-ere som i praksis er den høyeste karakteren jeg kan gi, det er jeg enig i.

Legg igjen en kommentar

