Luke 24: Favorittfilmer

Jeg klarer ikke finne en film til å avslutte den ekstremt seriøse og gjennomførte serien, så da går jeg for noe helt annet. Det er tross alt Julaften(…)

Altså, mine favorittfilmer gjennom tidene. (Her kommer kanskje spoilere. Og ikke egentlig så mye om filmene, mer mitt forhold til dem)

Den første favorittfilmen jeg kan huske å ha hatt var Ghost, med Patrick Swayze. Jeg så den tidlig på 90-tallet en gang, og spontanforelsket meg. Senere tok Øystein, som gikk i klassen min, og som hadde fancy filmkanaler, den opp til meg på video, og jeg så den sånn ca en gang i måneden. Selv om Øystein hadde satelittantenne, så var den ikke helt 100% innstilt, så billedkvaliteten var ganske laber, men det plaget meg ikke videre. Jeg koste meg med den utrolig triste historien om Sam Wheat som lover å beskytte kjæresten sin for alltid, for så å dø. Jeg prøver ikke å tenke for hardt på hva som faktisk skjer mot slutten når Sam går inn i Oda Maes (spilt av Whoopie Goldberg) kropp, eller hva som skjer om 40 år når også Molly dør, og de møtes igjen i himmelen, Molly som gammel dame, og Sam som sexy ung Patrick Swayze, og bare koser meg med lun humor (Whoopie briljerer), fantastisk drama, og aldri så lite spenning.

Den neste favorittfilmen min må ha vært There is Something About Mary, Jeg tilbrakte en sommer med å se denne filmen bli promotert på The Tonight show med Jay Leno og ikke minst Late Night with Conan O’Brien («Matt Dillon can’t commit a crime, but goofy teeth can» Dillon beholdt de falske tennene fra innspilllingen, og jeg kan sitere fra et talkshow jeg så for 14 år siden. Jeg vet ikke hvem av oss som er mest patetisk). Da jeg kjøpte filmen så jeg den 3 ganger etterhverandre i løpet av en og samme dag. There is Something about Mary, fikk ikke være favorittfilmen min lenge, for senere det året så jeg La vita è bella. Den fantastiske historien til Roberto Begnini. Jeg har ikke turt å se den igjen de siste årene, for jeg er redd for at jeg nå finner Roberto for masende og irriterende, og jeg vil ikke ødelegge det inntrykket jeg har av filmen fra da jeg virkelig elsket den. Den Fabelaktige Amelie fra Montmatre var visefavoritten i denne tiden. Og jeg følte meg veldig kul og smaksmessig korrekt, som hadde 2 europeiske dramafilmer som favorittfilmer. På tredjeplass var South Park Bigger, Longer, Uncut. Bare sånn for balanse, liksom.

Så sluttet jeg jeg litt med favorittfilmer. Jeg gikk over til å se TV-serier heller, og det var så mye å ta tak i aat jeg ikke lenger så samme filmen om og om igjen. Jeg hadde en Guy Ritchie/Tarantino-periode, men jeg har aldri vært komfortabel med all volden. Jeg liker hvordan de forteller historier, da.

 

Nå er Love Actually høyt på listen, selv om den jo er litt… enkel (fun fact; det var ikke før jeg så Love Actually at jeg forelsket meg i Colin Firth…men da så til gangs. Jeg så alt han hadde laget før, og gråt meg gjenom hver eneste film, uavhengig av om den var trist eller ikke; bare på grunn av tanken på at jeg aldri ville få ham). Og så er jeg veldig glad i Kiss Kiss, Bang Bang (den med Robert Downey Jr), og den siste sånn Wow-opplevelsen jeg hadde med en film var da jeg så Midnight In Paris på kino i sommer. Nå gleder jeg meg til Cabin In the Woods.

 

Jeg tror jeg har mistet evnen til å se en film om igjen og omigjen, jeg kan få hang ups på youtube-videoer, men jeg tror ikke jeg kan kalle den tre minutter lange snutten hvor Simon Amstell snakker om katteAIDS for favorittfilmen min. Det får da være måte på.

Det er forresten mulig at jeg hadde en favorittfilm før Ghost; Den siste enhjørningen.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

