You had to be there… (jeg prøver å blogge igjen)

Dette blir en litt sånn jobbteknisk post, men jeg har prøvd å forklare som best jeg kan, og det blir noe pupperelaterte (-ish) greier på slutten der.

Jeg har forresten fått meg clipboard på jobb, sånn som de har i Star Trek, de statistene som går rundt i bakgrunnen. Jeg har aldri følt meg så viktig i hele mitt liv.

Da jeg kom på jobb i dag tidlig lå det en beskjed om at de hadde ringt fra byggeplassen til meg. Det er aldri gode nyheter. Det er hyggelige folk som jobber der ute, men ikke en gang har de ringt for å si at alt er i orden og går bra. Når de ringer så er det noe som ikke passer sammen.

Jeg har det siste halve året tegnet balkonger. Det har vært sånn innimellom de ordentlige prosjektene mine, og det har vært fryktelig komplisert. 43 balkonger, i 6 varianter, og hvor et vanlig betongelement har 1, maks 2 forskjellige tykkelser, hadde balkongen 5. I tillegg til at den skrådde i alle mulige retninger. Og sikkert 50% mer innstøpningsgods enn et vanlig element, altså 50% flere deler som jeg må sørge for at er på riktig plass. Generelt mye som kan gå galt. Og nå har jeg ikke begynt å snakke om armeringen. Jeg har fortsatt arr på armen etter at jeg for n’te gang var ute og sjekket noe som ikke stemte, og så bestemte meg for å prøve å fikse det selv. Jeg kuttet meg. Selvfølgelig. En gjennomsnitlig  armeringsbinder ser ut som en emo på armene sine. En amatør som meg vil garantert blø når hun prøver seg på noe.

Litt nervøs ringte jeg altså tilbake. Og ganske riktig. På tre av balkongene jeg hadde tegnet var hullet som taknedløpet skulle gjennom plassert på feil side. Jeg mente at dette hadde jeg kontrollert så grundig, at det kunne ikke stemme. Vår representant på byggeplassen mente at det ikke var helt sikkert at jeg hadde skjønt greia med hva som er hva av høyre og venstre. Litt snurt la jeg på og ringte arkitekten, for å skremme opp henne. Etter først å ha brukte gode 5 minutter på å forklare henne at det i alle fall ikke var jeg som hadde gjort feil, fant jeg det for godt å fortelle henne om problemet. Da ble hun også litt småstressa. Nå var vi to.

Så ringte de fra byggeplassen igjen, og sa at det var taknedløpet som var montert feil. Taknedløpet har ingenting med meg å gjøre. Jeg kan slappe av.

Så ringer de fra fabrikken. Armeringen til en bjelke er for lang, sier de. Javel. Det var rart. Jeg sjekker tegningen, og det viser seg at armeringen har riktig lengde. Det er bjelken som er for kort. Jeg vet ikke helt om jeg klarer å forklare hva for en snodig feil det er. Og jeg klarer ikke komme på en brukbar sammenligning. Jeg er støkk med en om en perfekt verden, hvor pølser og pølsebrød er like lange. Og du er ansvarlig for å lage dem, og får beskjed om at pølsa er for lang. Og så viser det seg at det er pølsebrødet som er for kort. Men det gjør ikke ting det minste klarere. Kanskje noe med blyanter og bly? Næh. Blyanter og penalius! Uansett. Det er mye lettere å forlenge en bjelkeforskaling, enn det er å kutte en ferdigbundet armeringsbjelke, så alt ordnet seg der også.

Mens alt dette pågikk mistet jeg mobilen min. Jeg laget litt et nummer ut av det. Det var litt pinlig å måtte innrømme at jeg fant den igjen i BH-en.

  1. #1 by Kristin Storrusten on 6 juli 2012 - 8:12 am

    Haha!

  2. #2 by sotengelen on 16 juli 2012 - 1:29 pm

    Jeg har bare ETT råd… mindre BH!😉

    • #3 by Sonja Dadam on 25 juli 2012 - 8:14 pm

      Jeg har vært på ferie, og det var en stund siden jeg hadde skrevet denne posten, og da jeg så kommentaren din tenkte jeg bare «Hva ER det jeg har blogget om!?». Men, ja, du har vel rett.

      • #4 by sotengelen on 25 juli 2012 - 8:15 pm

        Jeg ser at den kommentarer kanskje ikke passet så godt til resten av innlegget…😉

Legg igjen en kommentar

