Verdens beste samtale

Jeg har vært på studentfylla i helga. Sånn ordentlig, med nachspiel. Det var akkurat som å være ung igjen, hvis det ikke hadde vært for at jeg hele tiden snakket om hvor gammel jeg er. Men så har jeg snakket om hvor gammel jeg er når jeg blir full siden jeg var 23… så ja.

En av tingene som skjedde var at jeg hadde verdens beste samtale. Man må ha litt bakgrunnsinfo for å skjønne hvorfor den var verdens beste, spesielt første del, som kanskje ikke funker med bakgrunnsinfo en gang, men jeg lar det stå til.

Jeg er oppvokst i en liten kommune som heter Tysvær. Folk flest vet ikke hvor Tysvær er, og jeg har bodd mye rundt omkring i landet, så har jeg stort sett sagt at jeg er fra Haugesund. Og så er jeg født i 1977.

OK, det var bakgrunnsinfoen, nå til samtalen:

Jeg: Hei, jeg heter Sonja

Ung mann: Hei jeg heter Nils.

Jeg: Oi, det høres ut som om du er fra samme sted som meg.

Nils: Jeg er fra Bergen.

Jeg: Å. OK (mens jeg tenker: jeg har virkelig mistet kontakten med mine røtter, hvis jeg identifiserer meg med en bergenser)

Nils: Vel, egentlig er jeg fra Tysvær, men jeg sier jeg er fra Bergen.

Jeg: Tuller du? Jeg er fra Tysvær!!

Nils: Så gøy!

Jeg: Men si meg, hva er det som har skjedd? Er Haugesund blitt for lite? Må vi si «Tysvær utenfor Bergen» nå?

(det viser seg at han mener at han studerer i Bergen men er fra Tysvær. Så snakker vi litt om hvor i Tysvær han er fra)

Jeg: Men da har du kanskje gått på samme ungdomsskole som jeg har?

Han: Ja, det har jeg. Men jeg er nok litt eldre enn deg… Jeg er født i 1986.

Jeg: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kveldens nestbeste samtale gikk som følger:

Jeg: Det er en fyr som danser med en ananas der borte.

Jente jeg akkurat har møtt: Det er faktisk to ananaser i rommet nå.

(og hun har rett)

Og så drakk vi mer øl.

I dag stod jeg opp klokka kvart over to, og eneste grunnen til det var at jeg måtte opp en time før Bodypumptimen min, slik at det faktisk var mulig å avbestille den på nett, og jeg klarte ikke å regne ut hva en time før halv fem er da jeg satte vekkerklokka da jeg la meg i går kveld i dag tidlig.

Etter å ha kansellert treningstimen på nett gikk jeg til kjøleskapet. Der var bare salatingredienser og gresskarsuppe, så jeg gikk tilbake til internettet og bestilte meg en pizza. Så så jeg mange episoder av Dollhouse. Og spøy litt.

Akkurat som gamle dager.

Men jeg har gnagsår på tunga, da. Det er nytt.

  1. #1 by Hanne on 21 november 2012 - 10:59 pm

    Og nå savnet jeg nesten studenttilværelsen. Iallfall samtalene og jeg er forresten den som alltid sier litt for høyt «aakurat ja, Tysvær ja. Om jeg veit hvor det er ja? Jada, jepp, klart. Vært der? Ja det og» og det har jeg sjelden.

    • #2 by Sonja Dadam on 23 november 2012 - 9:07 pm

      Studenttilværelsen har sin sjarm, men jeg skjønner godt at jeg slutta med det der. Slitsomt!

  2. #3 by sotengelen on 25 november 2012 - 3:28 pm

    Det er så deilig med deg. Du skriver innlegg om mitt liv du! Ja, bortsett fra at mine fyllesamtaler ikke er så gøye.

    • #4 by Sonja Dadam on 26 november 2012 - 9:40 am

      Det skal sies at jeg har veldig mange fyllesamtaler som er langt mindre bloggverdige enn disse. Men dem blogger jeg ikke heller, da.

Legg igjen en kommentar

