Pingvin

Jeg har alltid vært dårlig på glatta, og nå har jeg første vinteren uten bil siden slutten av 90-tallet. Det går ikke så fort. Men det er greit. Jeg har tid. Jeg går sakte, og prøver å ikke være i veien for andre.

Her om dagen hadde jeg et møte med en annen fyr som gikk like sakte som meg. Det var sikkert en pensjonist. Det er stort sett bare pensjonister som går like sakte som jeg gjør. Denne pensjonisten kom inn fra høyre og svingte inn foran meg på veien. Greit nok det. Vi var begge i sakte nok tempo at det ikke var fare for hverken liv eller helse, og det var generelt god nok klaring til at det ikke var noen kollisjonsrisiko uansett. Men så ble det litt kleint. Pensjonisten var knappe to meter foran meg, og vi gikk i nøyaktig samme tempo. På slapseglatta. Vaggende som to pingviner på vei til Sørpolen.

Etter å ha gått slik en liten stund, oppdaget jeg til min forskrekkelse at jeg gikk hakket fortere enn pensjonisten; jeg dro innpå. Jeg hadde ikke egentlig muligheten til å gå forbi ham, ikke uten å måtte gå ved siden av ham unaturlig lenge. Og det kunne jeg jo ikke gjøre. For det er flaut.  Heldigvis kom vi inn på et område hvor underlaget var skikkelig ujevnt og ekstra glatt. Pensjonisten, som pensjonister flest var konsekvent, mens jeg måtte senke farten for ikke å miste balansen. Etter at vi begge hadde krysset det livsfarlige området, var jeg sikkert over tre meter bak ham; og vi kom over i mye snillere terreng; en grusvei hvor det ikke hadde lagt seg så mye is. Det viste seg fort at pensjonisten fortsatt var konsekvent, mens jeg så mitt snitt til virkelig å sette opp farten (seriøst, vi snakker en maksfart på sikkert 3,5 km/timen – som et olja lyn!) og i ungdommelig overmot rushet jeg forbi ham. I det jeg fullførte den mest vågale forbigåingen på denne siden av årtusenskiftet, så jeg det; vi var på vei inn i ulendt terreng igjen; verre enn sist; frossen slaps i ujevne hauger i alle retninger. Nå har jeg egentlig et motto som går «det er bedre å være litt flau enn død», som jeg stort sett følger når det oppstår et valg mellom å se/høres teit ut, eller å skade meg (et dilemma som oppstår forbausende ofte) men i denne situasjonen var den potensielle pinlighetsfaktoren så høy -først går vi etter hverandre, så går jeg forbi ham, og så går han forbi meg igjen!! Herregud! Dette kvalifiserer til Starletflause –jeg kunne rett og slett ikke risikere det. Så jeg holdt maks hastighet inn i det livsfarlige området; is og slaps skvatt til alle retninger, litt på grunn av føttene mine, men mest på grunn av sjokk antar jeg.

Og det gikk bra. Vi kom oss gjennom, uten videre forbigåinger, og ikke minst uten fall, og vi befant oss plutselig på et fortau som er saltet eller har varmekabler eller noe. Det var i alle fall bart.

Jeg ser at sånn rent historiemessig, så hadde det gitt en bedre slutt om jeg hadde falt og brukket beinet eller noe, men jeg er takknemlig for at vi ender på en såpass kjedelig note (samtidig så er vi bare i begynnelsen av desember. Det er minst tre måneder til våren. Jeg er langt fra sikker på at jeg klarer å komme meg dit med lårhalsen intakt)

  1. #1 by sotengelen on 5 desember 2012 - 5:47 pm

    Min kollega fortalte i dag at hun allerede har falt 4 (!) ganger i år! Du er i godt selskap bland snubleføtter! Tror jeg har skrevet om mine egne gåproblemer tidligere.

  2. #2 by Sandra Banan on 6 desember 2012 - 12:23 pm

    Jeg kjenner meg så altfor godt igjen.

  3. #3 by Sonja Dadam on 7 desember 2012 - 10:07 am

    Sotengelen& Sandra: Vi burde starte en klubb. Kollegaen din, Sotengelen, får også være med.

  4. #4 by Trine on 12 desember 2012 - 8:08 pm

    Kan jeg få være med i den klubben? Jeg er en mesterkløne!

    • #5 by Sonja Dadam on 13 desember 2012 - 8:21 am

      Klart du kan, Trine! (jeg har forøvrig hatt mitt første offisielle tryn denne vinteren. Det var ikke så ille)

      • #6 by Trine on 13 desember 2012 - 3:35 pm

        Yay! Jeg har hittil klart å holde meg på beina, noe jeg er ganske imponert over (selv om det har vært et par nesten.ulykker). Derimot klarte jeg å kjøre over foten min med en skyvedør i forrige uke… det anbefales ikke.

Legg igjen en kommentar

