Adventsslankekrigen

Broren min og jeg har slankekrig. Det er en krig av typen kald; det skjer ikke så fryktelig mye, vi veier oss hver fredag og sender resultatet til hverandre på tekstmelding. Broren min veier 10 kilo mer enn hva han pleide å gjøre og vil tilbake der han var, mens jeg er i fare for å få min egen onsdagsdokumentar på TVNorge hvis jeg ikke snart tar tak i ting. Etter 1 og ½ år så er broren min ca halvveis til å nå målet sitt. Jeg er vel noe sånt som 1/5 på vei. Det går ikke så fort, men vi legger i det minste ikke på oss, og det er da noe.

Da det nærmet seg desember i fjor var opplegget fortsatt fersk og vi var naive og trodde vi skulle nå matchvekt om kort tid, så vi la inn det første adventsslaget i den slankekrigen vår. Den som gikk ned minst de 4 ukene før jul, måtte ta hele juleoppvasken alene. I tillegg dreide det seg om heder og ære. Mest ære. Man kan spørre seg om det så er lurt å legge en slankekrig til førjulstiden med alle julebordene og førjulsfestene, men det er akkurat det som er greia. Man MÅ ikke smake på absolutt alle dessertene, styrte Cognac på julebordet eller ha i seg en halv boks med pepperkaker hver dag.

Etter en uke lå vi ganske likt. Vi hadde gått ned i underkant av et kilo hver. Ikke imponerende, men helt respektabelt resultat.

Helga i uke 2 skulle jeg på julebord, og jeg kompenserte ved spise supersunt hele uka og trene masse. Innveiinga skjedde før helga, og jeg hadde gått ned 2,5 kilo. Broren min var blitt distrahert av marsipan og smågodt, og hadde ikke gått ned noe særlig.

Jeg var på julebord, modererte meg litte granne, og fortsatte neste uke i den gode stimen. Vi hadde  sjokolade på kontoret hver eneste dag, men jeg holdt meg og smakte ikke på den en gang ( i ettertid lurer jeg litt på om grunnen til den kontinuerlige sjokoladetilgangen skyldes at jeg ikke nappet til meg en hver gang jeg gikk forbi). Så ved tredje innveiing hadde jeg gått ned enda 800 gram, og var på totalt rundt 4 kilo. Broren min hadde halvannet. Tilsammen. Jeg rulte!

Uke 4 var transportetappen (sportsreferanse!). Jeg slappet av. Jeg tillot meg en og annen sjokolade. Jeg kjøpte inn sosisser og hadde dem til middag en dag. Jeg kjøpte meg en boks med pepperkaker. Og spiste hele. Jeg gikk ikke ned noe mer den uka, men jeg følte jeg hadde såpass kontroll at hvis jeg bare klarte å holde vekta så var seieren i boks.

Torsdag kveld får jeg følgende tekstmelding av broren min: «Hei. Hvordan går det med slankingen? Jeg har hatt omgangssyke i 4 dager…»

Jeg måtte ta oppvasken etter julemiddagen.

 

I år hadde vi følgende samtale:

Jeg: Har du lyst til å være med på sånn adventsslankekrig igjen?

Broren min: Nei, ikke egentlig.

Jeg: Men kan du sende meg en melding en gang i uka og si at du har gått ned et kilo? Sånn at jeg holder motivasjonen?

Broren min: Ja, det kan jeg da gjøre.

Og så langt har det gått greit. Jeg har gått ned 2,6 kilo, broren min nøyaktig 2 (1 hver uke), men sånn for å være helt på den sikre siden har jeg lovet meg selv at jeg får en helgetur til London om jeg veier 5 kilo mindre 4. januar enn hva jeg gjorde 1. desember (og dette kommer i tillegg til det allerede eksisterende ganske så omfattende premieringssystemet jeg har for vektnedgang. Problemet er at jeg på -4 kilo skal få vintersko, for det har jeg ikke. Men jeg har et par fjellstøvler som fungerer helt greit, og etter jeg fant dem, så forsvant liksom motivasjonen)

  1. #1 by Trude-Sofie on 12 desember 2012 - 12:19 am

    Er så imponert over deg Sonja! Du er tøff!

    • #2 by Sonja Dadam on 12 desember 2012 - 8:09 am

      Takk, men ikke vær imponert enda. Foreløpig er det jo bare skryt.

  2. #3 by Støvkorn on 13 desember 2012 - 11:31 am

    Ganske fiffig måte å få motivasjon på! Funker dessverre ikke på meg… skulle ønske hypnose virker, og vips var man slank😉

    • #4 by Sonja Dadam on 13 desember 2012 - 2:02 pm

      Jeg har holdt på med dette ei stund, og er ikke så streng som jeg skulle ønske jeg var. I fjor skulle jeg få dra til Egypt hvis jeg gikk ned 20 kilo. Jeg gikk ned 3 og dro alikevel…. Nå tenker jeg det at jeg forplikter meg ved å fortelle om det i bloggen skal hjelpe.

Legg igjen en kommentar

