Jeg har bestemt meg for å slutte å bruke komma – er det så lurt?

Som den jevne leser av denne bloggen sikkert har lagt merke til; jeg er en kommamisbruker. Jeg strør om meg med komma i hytt og pinevær; både her i bloggen og i andre private tekster. Og enda verre; jeg gjør det i jobbsammenheng også. Jeg har lidd av kommamisbruk i mange år; for å være helt ærlig vet jeg ikke når det startet. På det verste kunne jeg ha komma både foran og etter ett ord; gjerne ordet «da».

Jeg vet ikke helt hvor denne sluttingen vil føre meg. Overforbruk av semikolon? Jada! Og mange vi sikkert hevde at det er enda verre; som Kurt Vonnegut sa: “Here is a lesson in creative writing. First rule: Do not use semicolons. They are transvestite hermaphrodites representing absolutely nothing. All they do is show you’ve been to college.” Men hva skal man gjøre da? Jeg kan jo ikke være kommaavhengig resten av livet?

Og så har man tankestreken da – selv om det gjør jeg heller ikke helt riktig; en ting er at bruken av den i denne setningen i beste fall er tvungent  (i verste fall direkte feil) en annen ting er at jeg ikke aner hvordan jeg får fram en tankestrek fra tastaturet og erstatter den med en bindestrek og håper at ingen merker forskjellen.

En annen måte å unngå kommabruk på oppdaget jeg akkurat i forrige avsnitt. Jeg kan rett og slett plassere en parentes (ja det er sånn det skrives) i setningen. Selv om parenteser nok kan se på semikolonets dumme fetter; de har heller ingen ordentlig funksjon og er så lette å bruke at selv noen som ikke har vært på college kan få det til. Eller så kan jeg bare la være å bruke komma i det hele tatt og bare tenke at folk selv får sørge å ta pauser i setningen der de trenger det. Det gir også andre større frihet – og frihet er en bra ting.

Jeg tror dette skal gå bra; jeg skal komme ut av dette et bedre menneske kommafri og lykkelig.

  1. #1 by bård on 6 april 2013 - 8:24 pm

    Jeg kom inn på bloggen din ved en tilfeldighet da jeg googlet «optiker idiot» da jeg håpet/trodde noen hadde skrevet om meg. Din blogg er morsom å lese!

    • #2 by Sonja Dadam on 6 april 2013 - 9:38 pm

      Tusen takk! Jeg kan love deg at ingen av de optikerne jeg kjenner er idioter.

  2. #3 by Sara on 7 april 2013 - 10:28 pm

    Jeg lurer på om jeg også kan være misbruker..Jeg lirer av meg både komma og tankestreker i øst og vest, til og med semikolon når jeg tenker etter! Fin blogg du har!

  3. #4 by Kristin Storrusten on 8 april 2013 - 9:15 am

    Ja til tegnsetting!

  4. #5 by sotengelen on 9 april 2013 - 12:51 pm

    Jeg er nok en misbruker selv, men jeg liker komma jeg. Jeg liker tankestrek også, men i likhet med deg så vet jeg ikke hvordan jeg lager den. Jeg liker ikke semikolon…

    Uansett hva du bruker, så kommer jeg nok til å lese.

  5. #6 by Sonja Dadam on 9 april 2013 - 10:20 pm

    Sara: takk skal du ha. Vi får stå sammen i kampen mot overforbruket vårt.
    Kristin: Jeg heier på korrekt tegnsetting; og jeg heier på kreativ tegnsetting (når gjort riktig) men av og til tar det helt av og det er ikke bra.
    Sotengelen: Yay! Først ble jeg litt skuffa over at du ikke likte semikolon; men så gikk det opp for meg at bare det at du har gjort deg opp en mening om det gjør deg til et bra menneske i mine øyne.

Legg igjen en kommentar

