Katakombene 2013: Johnny Guitar

Katakombene. Rar film. Hyggelige folk. Skien. Brownies. Søk på Katakombene i bloggen min om du vil ha mer info fra tidligere år (finnes det en offisiell Katakombe-side?). Uansett; la oss begynne å snakke om filmene:

 

Johnny Guitar (Nicholas Ray, USA 1954). Western! Yay! Jeg så mye western da jeg var yngre, og det at jeg ikke gjør det lenger viser kanskje at filmsmaken min har endret seg noe, men ett og annet gjensyn er alltid hyggelig.  Dessuten hadde filmen to sterke kvinnelige skikkelser, (selv om sterke og sterke, hun ene var jo spik spenna gæern. Det kan jo diskuteres hvor sterkt det er), og det er jo alltid litt fint for sånne som meg som prøver å være feministiske av seg. Bareierinnen Vienna har bestilt seg en gitarmann til baren sin. Dette er Johnny Guitar (som det etter en stund viser seg egentlig heter Logan til etternavn. Med tanke på at vår heltinne heter det samme som en Ultravox-sang, fasineres jeg av to 80-tallsmusikkreferanser i en film fra 1954. Fremtidsrettet av dem!). Uansett. Johnny Guitar framstår først å være en ukjent fredselskende musiker (selv om han var litt av en provokatør helt fra begynnelsen av, når jeg tenker meg om), men det viser seg etter hvert å være mer med ham. Og det kommer godt med, for Vienna har nemlig fire Dalton-brødre-venner, som ikke er brødre, og egentlig ikke så kriminelle av seg, så sånt sett er det eneste de har til felles med Daltonbrødrene at de er fire. Og er i ville vesten. Men de blir mistenkt for et mord, for folk mener de har drept broren til hun tidligere nevnte spik spenna-dama (generelt en dårlig ide å bli mistenkt for å ha drept søsknene til gale folk). Disse fire mennene bor i en liten hytte sammen bak en foss. Var det noe folk gjorde i gamle dager, bodde i bofelleskap lenge etter de ble voksne? Det brukte jeg litt tid på å lure på. I alle fall, det er veldig mye fram og tilbake, og høyt tempo gjennom hele filmen, og jeg hørte mange ande si etterpå at det var veldig mye bra replikker i filmen, men det bet ikke jeg meg merke i, men de andre har sikkert rett, for det er ikke alltid jeg får med meg alt.

Men jeg lot meg mest av alt fascinere av det som jeg i ettertid har valgt å kalle «den magiske kjolen». Vienna trekker på seg den magiske kjolen ca en halv time før filmens slutt. Den er veldig fin. Fotsidt, stort skjørt bånd rundt livet og tettsittede overdel. Og den er hvit. Det er viktig. Den er kritthvit. Og den er like hvit etter at Vienna får blødende mann nummer en i fanget. Den er like hvit etter at Vienna får blødende mann nummer to fanget. Den er like hvit etter at Vienna har ligget sammenkrøllet i en grøft. Den er like hvit etter at Vienna klatrer ned i en skitten kjeller. Men så tar kjolen fyr, og hun må ta den av seg. Jeg ble etterpå forklart at den symboliserte den uskyldsrene Vienna selv (som sagt; det er ikke alltid jeg får med meg alt), men jeg er bare opptatt av hvor man få tak i en kjole i et slikt stoff. Jeg regner med rødvinssaus vil være totalt uproblematisk for den.

Men tilbake til filmen: Gøy og underholdende. Holder seg til sjangeren nok til at man får det som man liker med den, samtidig original nok til at den ikke bare blir en av mange kåbboifilmer man har sett oppgjennom.

Dette ble en fryktelig lang anmeldelse, og dette er bare den første av åtte, så i år skal jeg gjøre noe helt nytt; hver film får sin egen bloggpost. Så se frem til en hel uke med katakombefilmreferat (jeg skal prøve å skrive litt om filmene og, og ikke bare om meg selv) her på den Ordentlige bloggen min. I morgen kommer min mening om Dehli Belly.

,

  1. #1 by Fred Ut on 16 september 2013 - 4:55 pm

    Sju kombeposter! Jippi! Det finnes en FAQ på Fus!, men ingen egen katakombeneside, forresten. Det har liksom aldri vært behov for mer.

    • #2 by Sonja Dadam on 16 september 2013 - 8:28 pm

      Jeg tror faktisk det kan bli åtte.. jeg er usikker på hvor lange de blir, da. Post nummer to er allerede drastisk kortere enn denne.

  2. #3 by Anne on 20 september 2013 - 5:40 pm

    Flott at du blogger!

    Da føles det ikke så kjipt å ikke ha vært med i år….

    Anne

    • #4 by Sonja Dadam on 28 september 2013 - 9:19 am

      Bra jeg kan stå til tjeneste. Som du sikkert har skjønt, så kan dette ta litt tid. Jeg regner med å være ferdig før jul en gang.

  3. #5 by Hjorthen on 8 oktober 2013 - 4:49 pm

    Hæ?!? Var ikke Anne der? Da kan det ikke ha vært ordentlige katakomber!

    Johhny Guitar er forøvrig strålende!

    • #6 by Sonja Dadam on 9 oktober 2013 - 9:45 pm

      Ja, jeg tror hun var en av dem som var ute og gjorde sånne voksenting som alle andre plutselig har begynt med. Hva ER det der for noe?

  1. K13: The Room | Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar

