K13: Hukkle

Hukkle (György Pálfi, Ungarn 2002)

Årets tredje katakombefilm, Hukkle,  starter med nærbildet av en sort orm. Jeg begynner å nynne Black Adder-melodien lavt for meg selv og oppdager til min store overraskelse at jeg klarer å gjøre det helt rent. Det blir høydepunktet for meg i denne filmen, for dette var rare greier. Dette er helt på grensen til ren kunstfilm, nesten helt uten dialog, med unntak av noe synging mot slutten, og med masser av nærbilder av diverse dyr, og en storyline som jeg aldri i livet hadde fått tak om ikke Thomas hadde fortalt oss hva den var på forhånd. Og så var der en gammel mann som hikker. Mens konene i landsbyen diskret dreper ektemennene sine.

Jeg tror dette er den katakombefilmen jeg har likt minst gjennom tidene. Jeg skjønner jo at dette er noe jeg bør like. Det er vakkert og originalt og der er en fyr som hikker, men jeg skjønner jo ingenting, og det er tregt og det blir litt kjedelig. MEN! Til min store overraskelse (og ikke så rent lite irritasjon) har jeg tatt meg i stadig å forsvare den når folk reagerer med «hæ, ungarsk film, uten dialog, jeg skjønner du synes det var dårlig». Så noe med den må jeg ha likt. Og det ER fint med filmer som ikke forklarer alt, hvor man må tenke litt selv, men kanskje ikke fullt så mye…?

Nå skal jeg gå på Internettet og se om jeg finner ut litt mer om hva den faktisk handlet om.

,

  1. #1 by Fred Ut on 23 september 2013 - 3:47 pm

    Du kan ikke stoppe nå, vel?

    • #2 by Sonja Dadam on 24 september 2013 - 6:24 pm

      Neida, det kommer. Jeg er bare sløv.

  2. #3 by Iversen on 28 september 2013 - 12:55 am

    Ratingen min gjelder filmen, ikke skrivekunsten din.

    • #4 by Sonja Dadam on 28 september 2013 - 9:23 am

      Det synes jeg er litt urettferdig. Men greit. Jeg forstår deg.

Legg igjen en kommentar

