K13: The Tempest

The Tempest (Julie Taymore, England 2010)

Den fjerde filmen vi så i år var en filmatisering av Shakespears The Tempest. Jeg liker Shakespeare. Ikke så mye som jeg skulle ønske. Men jeg fasineres av språkbruken hans, men jeg synes stykkene hans kanskje er litt langdryge og kjedelige, og hovedgrunnen til at jeg vil se dem er sånn at høykulturelle folk synes jeg er kul, og tror jeg er en av dem. Så når jeg prøver å se filmatiseringer av Shakespearestykker ender det ofte med at jeg gir opp ca 20 minutter inn, og går på youtube og ser mange episoder av Never mind the buzzcocks istedenfor. Ikke så høykulturelt men mye morsommere. Og det er her Katakombene kommer meg til gode; for youtube er ikke så tilgjengelig, og jeg blir sittende og se hele filmen. Og jada, jeg kjeder meg litt, men jeg koser meg også, spesielt når Russell Brand dukker opp.  Han er ikke for alle, men jeg liker ham, og han er jo født til å spille drukkenbolt i et Shakespearestykke. Og når vi er ferdige har jeg sett et Shakespearestykke, og selv om det det ikke er på teater så vet jeg hva det handler om (vel, på en måte. For hva var det dette handlet om? En trollkvinne (opprinnelig trollmann, men castinga er futuristisk og gæern, og har satt Helen Mirren til å spille Prospero og kaller ham Prospera. Wee!) troller fram en storm som får et skip til å velte, og besetningen blir skipsbrudden på øya hennes, og virrer rundt der, og sønnen til kapteinen forelsker seg i dattera til trolldama, fordi ånden som trolldama har fanget(?) manipulerer de to ungdommene. Og broren til trolldama, som trolldama er sinna på, fordi han svek henne i sin tid, er også på skipet og dermed på øya, og alle roter rundt der, før de tilslutt ender opp i slottet til trolldama, og alle er glade fordi de andre lever, og jeg har inntrykk av at det er en lykkelig slutt, uten at jeg skjønner helt hvorfor.

 [Nå har jeg slått opp Stormen på Wikipedia. Jeg har visst fått med meg mindre av handlingen enn jeg trodde. Men HAHAHA! Ånden blir spilt av han der fyren som Simon Amstell har en crush på. Alt henger sammen (fordi Simon var programleder av Buzzcocks i et par år) ]

 

For å oppsummere; hvis jeg trenger å imponere noen høykulturelle, så kan jeg si at jeg har sett The Tempest, og jeg tror jeg kan fake meg gjennom en samtale om handlingen. Så jeg er fornøyd.

,

  1. #1 by prinsesselea on 25 september 2013 - 11:16 am

    Jeg ELSKER Shakespeare. Men Stormen er jo det traurigste og kjedelige stykket ever! Kjenner at lysten til å Shakespeare-misjonere med de faktisk kule stykkene melder seg. Se opp.

    • #2 by Sonja Dadam on 28 september 2013 - 9:22 am

      Det synes jeg du skal gjøre! Jeg har jo lyst til å både se mer og like Shakespeare. Men så langt har jeg egentlig bare sett Hamlet og Romeo og Julie i tillegg til denne. Det er litt dumt. (og så har jeg prøvd meg på Kjøpmannen i Venedig. Det var den jeg ga opp. Og for all del. Hamlet måtte jeg også dele opp i 4 bolker og se over en uke)

Legg igjen en kommentar

