K13: The Room

The Room (Tommy Wiseau, USA 2003)

Jeg tror at jeg flere ganger tidligere i Katakombe-sammenheng (og for all del, andre sammenhenger) har påstått at jeg «ikke liker filmer som er så dårlige at de blir bra». Litt fordi jeg heller vil bruke tiden min på å se filmer som faktisk er bra, og litt fordi jeg alltid ender opp med å synes så synd på de som har jobbet med å lage denne filmen, og som har tenkt at «jaja, dette er kanskje ikke sånn supert, men litt bra er det jo» og så viser det seg at det ER jo ikke det, men isteden for er kjempedårlig, og alle bare ler av dem fordi filmen deres er så latterlig dårlig.

Men jeg ender alltid opp med å like de «dårlige» filmene ganske godt. Jeg tror nøkkelen er å se dem sammen med folk. Og nå har vi altså The room. Mange mener at det er den dårligste filmen som noensinne er laget, og jeg tror kanskje disse mange kan ha rett i det. Tommy Wiseau spiller Johnny, som er en super fyr, som bare vil alle godt, som jobber hardt, kjøper fine gaver til dama si, er en god venn, og har tatt en tilfeldig foreldreløs 18-åring under sine vinger. Og hva gjør alle disse menneskene som er så heldige å ha Johnny i livet sitt? De bedrar ham, svikter ham, og behandler ham generelt dårlig. Stakkars, stakkars Johnny.

Tommy Wiseau har skrevet, regisert, produsert, spiller hovedrollen og har helt sikkert hatt en rekke andre mindre oppgaver i forbindelse med denne filmen. Jeg er overbevist om to ting; for det første er storyen løst basert på virkelige hendelser. Tommy har på et tidspunkt vært sammen med en dame som ikke behandler Tommy så bra som han mener at han fortjener å bli behandlet. Og for det andre; Tommy er en av dem som i sene nattetimer sitter og bitcher på Internettet om hvordan damer bare vil ha «bad boys» og hvordan det er umulig for snille gutter som han å få seg en kjæreste. Det er bare noe jeg tror da, Kanskje Tommy Wiseau er en skikkelig smart og sympatisk type, som bare mangler litt selvinnsikt når det gjelder filmegenskapene sine. Eller kanskje han bare liker skikkelig cheezy filmer.

Apropos Johnny. Jeg har forøvrig i løpet av den siste uken lært – helt uavhengig av Katakombene – at MGP-helten Johnny Logan ble født Seán Patrick Michael Sherrard, men at han byttet navn etter å ha sett… ja nettopp: Johnny Guitar.

,

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

