Alt for mange oppdateringer fra dagens løpeøkt

I dag har jeg løpt ei mil. Det har jeg aldri gjort før. Jeg hadde stilt inn Endomondo til å gi meg en tilbakemelding på hvordan det gikk hver 600 meter, og nå gir jeg den tjenesten videre ut i verden.

0 meter: Jeg starter ut med en lett jogg som oppvarming. Det er ikke lenger sånn at jeg har en viss løpemengde i meg, og så må jeg begynne å gå (eller, den løpemengden er iallefall lenger enn hva jeg har tenkt å løpe… noensinne, egentlig), slik at jeg MÅ ha oppvarmingen som en del av selve økta, men jeg har tenkt å løpe 10 km, og jeg er ikke så gira på å løpe noe mer enn det (little did I know…Ja. Frempek).

600 meter: Her legger jeg inn en spurt. Jeg skal løpe Holmenkollstafetten om litt over en uke (en avgjørelse jeg angrer forfryktelig på), og etappen min er på 600 meter. Jeg klarer ikke å spurte i 600 meter. Statistikken etterpå viser meg at jeg løp ca 400 meter før tempoet mitt faller drastisk. Jeg er usikker på om det er noe å gjøre med det på 10 dager, men til nøds får jeg jogge 200 meter først, og så sette opp farten. Det ser liksom bedre ut. 

1200 meter: Etter «spurten» min unner jeg meg 600 meter med rolig jogg. Kanskje 1200 meter. Vi får se. Dette med Holmenkollstaffetten er også grunnen til at jeg har satt Endomondo inn på at den skal gi tilbakemelding hver 600 meter istedenfor 1km eller 500 meter eller noe annet som ville gitt meg bedre brøker, og sagt ifra akkurat når jeg er ferdig. Tanken er at jeg skal spurte 600 meter-økter innimellom, slik at jeg får øvd på dem samtidig som jeg løper mila mi. Jeg kan allerede nå si at det blir med den ene.

1800 meter: OK, den joggen ble vel rolig. Jeg setter opp farten litt.

2400: Nesten en fjerdedel ferdig. Jeg bedriver store mengder med hoderegning mens jeg løper «Hva blir sluttresultatet, hvis jeg holder dette tempoet?»-type spørsmål. Jeg begynner å bli ganske god på 6-gangen.

3000: Jeg lurer på hva det sakteste noen noensinne har løpt en 10 km på. Sånn uten å sette seg ned og ta en totimers lunch i midten. Og uten å begynne å gå. Man må løpe hele tiden, men sakte. Kan man dra det til over 2 timer? Målet mitt er 90 minutter. Jeg bedriver løping på svært lavt nivå, men jeg håper at jeg har klart å karre meg opp i fra det aller nederste sjiktet.

3600: Ferdig med første runde. Jeg løper rundt Sognsvann, som er ca 3,3 km, slik at 10k blir rett over 3 runder. Regelen er at når jeg perser på Sognsvann så får jeg is. Jeg tror ikke jeg kommer til å slå rundetiden min (jeg skal løpe tre av dem, for pokker!), men siden jeg aldri har løpt 10k før, så vil det jo uansett bli ny pers. Jeg gleder meg.

4200: Jeg har løpt i ca 35 minutter. Persen min på 5K er på rett over 42 minutter. Jeg innser at hvis jeg gir på litt, så kan jeg slå den. To iser!!

4800: 40 minutter. Jeg må løpe 200 meter på under to minutter. Det klarer jeg. Jeg har ikke noe tidsmåling utover beskjeden fra Endomondo, så jeg løper bare så fort jeg klarer en stund.

5400: «Jeg løper på pur vilje. Nå vet jeg hvordan maratonløpere har det mot slutten av løpet». Etter 5,4 kilometer. Av og til er det greit at folk ikke kan lese tankene mine.

6000:Jeg er sliten. Men jeg er snart to runder rundt. Da er det bare en runde igjen. Jeg er på 50 minutter nå, det vil si at jeg klarer to runder på under en time, og det vil igjen si at jeg klarer alt på under halvannen. Jeg har førti minutter igjen. Og fire kilometer. Det er 6 km/t. Det er det jeg jogger når jeg «jogger» på mitt aller, aller sakteste (det er grunnen til at jeg ikke kan ha Autopausing på Endomondoen min. Av og til jogger jeg så sakte at den tror jeg står helt stille). Jeg må bare holde litt høyere tempo enn det, så går det greit.

6600: To runder rundt. Om en runde vil jeg ha 100 meter igjen her.  Jeg merker meg ei bjørk, og tenker fra den skal jeg spurte, selv om jeg ikke aner hvordan jeg skal få beina mine til å løpe noe fortere. Jajja. Det er framtids-Sonjas problem. Jeg ser to søppelkasser, jeg tar fram mobilen, sjekker Endomondo; 6,8 km. Dvs at om en runde har jeg løpt 10,1 km når jeg er her. Da kan jeg stoppe.

???????(7600 meter): De neste 600 meterne tar en evighet. Tilslutt sjekker jeg mobilen, og det viser seg at jeg har kommet borti pauseknappen da jeg sjekket stillinga på 6,8 km. Den siste kilometeren har ikke blitt registrert. Fortvilet trykker jeg på play og løper videre.

7200 (8200 meter)(det første tallet er hva Endomondo sier jeg har løpt. Tallet i parentesen er hva jeg virkelig har løpt): Jeg prøver å finne ut hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo fortsatt ha løpt ei mil når jeg kommer til søppelbøttene for tredje gang, men Endomondo vil si at det bare er 9 km. Og det er jo Endomondo som er beviset mitt. Jeg kan løpe en km til etter at jeg er ferdig, slik at Endomondo registrerer 10 km totalt. Tanken får meg til å begynne å gråte. Jeg er så sliten.

7800 (8800 meter): Jeg har klart å tenke meg fram til en løsning som jeg kan leve med, og lar meg registrere mila mi på Endomondo. Jeg løper til jeg når søppelbøttene, og så går jeg en km til. Jeg vil ikke klare målet mitt på 90 minutter, men i det minste vil mila mi være dokumentert på Internettet, slik at jeg kan poste det på Facebook. Alle vet jo hvis det ikke er postet på Facebook, så kunne det like gjerne aldri skjedd.

8400 (9400 meter): Jeg blir forbigått av en turgåer. Det er flaut og jeg setter opp farten. Jeg tror han merker at jeg blir pinlig berørt, for han holder seg bak meg etter at jeg har passert ham igjen, men når vi kommer til der hvor det er en liten snarvei, og jeg tar den noe lengre veien rundt, benytter han anledningen og bruker snarveien til å komme forbi meg. Jeg bruker ham som hare. Det føles litt dust, men når jeg bruker joggere som harer så løper de alltid fra meg.

9000 (10000 meter): Jeg setter faktisk inn en slags spurt forbi bjørka, og idet jeg ser søppelbøttene slår jeg ned i gangfart. Beina mine er gele. Jeg er glad og stolt, men fortsatt ganske opprørt over å ha føkket til dokumentasjonen av bragden. Jeg bestemmer meg for å gå til Endomondo sier jeg har gått 9600 meter, og så snu og gå tilbake. Det er i alle fall uaktuelt å ta enda en runde rundt Sognsvann. Jeg klarer aldri å ta igjen turgåeren.

9470 (10470 meter): Hvis jeg går til Endomondo har sagt 9600, så er vi jo på 10200 innen jeg er tilbake, og jeg har gått 200 meter for langt. Det har jeg ikke tenkt å gjøre. Jeg går med mobilen i hånda til telleren når 9500 meter og snur på flekken. Men jeg legger merke til at det bare er gått 85 minutter. Hvis jeg jogger de siste 500 meterne vil også den offisielle tiden min være under 90 minutter. Sneglejogging ftw!

10000 meter (11000 meter): Offisiell tid er 1 time 29 minutter og 14 sekunder. Uoffisiell tid som jeg har interpolert meg (ok, da ikke akkurat interpolert; jeg regnet gjennomsnittsfarten på de første 9 km, og … interpolerte? Har jeg interpolert? I alle fall fant farten jeg ville holdt på 10 km ut i fra dette) er 1 time og 27 minutter og 35 sekunder.

Jeg er fornøyd. Jeg har spist is. Det blir en stund til neste gang. Men nå har jeg i alle fall løpt ei mil. Og vel så det.

  1. #1 by Mona on 18 november 2014 - 10:43 pm

    Den beste løpsrapporten jeg har lest, det kunne vært meg!

Legg igjen en kommentar

