Sonjocchio

Følgende samtale skjedde på vei hjem fra byen i går.

Tilfeldig forbipasserende: Excuse me, do you know the way to [sted jeg ikke oppfattet navnet på]?
Jeg: No, sorry, I’m a tourist,
TF: So you’re a tourist! I’m a tourist too.
Jeg fortsetter å gå, og den tilfeldige forbipasserende begynner å gå sammen med meg. Det er jo sånn som kan skje når man er ute en sen kveld. Det er ikke noe jeg er spesielt begeistret for; mest fordi jeg liker å være i fred, ikke fordi jeg er redd noe skal skje. Jeg har dessuten en gryende forkjølelse, som har redusert stemmekapasiteten min betraktelig, og jeg er i alle fall ikke interessert i å bruke det lille jeg har av stemme igjen på en fyr jeg ikke kjenner (jeg mistenker at det ikke er helt sånn det funker, men samtidig er stemmen min helt borte i dag. Q.E.D)
TF: «So how long are you in town for?
Jeg: «Sorry, I’m losing my voice, I can’t really speak»
TF: «Oh! You’re losing your voice. I’ve lost my voice too»
Jeg: «Yeah. OK»
TF: No. Really. They cut my vocalcords two years ago. When did they cut yours?»
Jeg: ….

Det skal i rettferdighetens navn sies at han ikke virkelig spurte «When did they cut yours?» så mye som «When did you lose your voice?», men det føltes så absurd og rart, at jeg synes ikke det spørsmålet som vikelig ble stilt formidler stemningen, så jeg har nå store moralske kvaler. Jeg har tidligere vært åpen rundt det at jeg lett endrer mindre detaljer for å gjøre en historie mer interessant, ikke minst her på bloggen. Men jeg er mer usikker på hva regelen er på å endre punchlinen. Er det lov, hvis punchlinen jeg dikter opp er bedre? Eller tar det fra anekdoten, hvis man vet at bare omtrent halvparten av det jeg sier er sant? (Jeg er også litt bekymret for hva det sier om meg som person, at jeg ikke har noe moralske kvaler med å framstille en Tilfeldig Forbipasserende som 30% mer gal enn hva han faktisk var. Det eneste jeg bryr meg om er hva det tilfører historien)

  1. #1 by Beamer on 11 april 2015 - 11:58 pm

    Man skal aldri ødelegge en god historie med fakta. I alle fall ikke på internett. Kjør på!

Legg igjen en kommentar

