Min tyske vingård, Del 1

Jeg ankom Tyskland i går kveld, og dette er hva jeg har lært så langt:

Oldeforeldrene mine hadde ikke bare en, men hele to, såkalte «Gärten», som direkte oversatt betyr «hager», som får meg til å tenke på Schönbrunnen og Versailles, selv om jeg etter hvert får en mistanke om at en riktigere oversettelse er «tomt». Den ene av denne tomta «Hungerberg» (HUNGERBERG!!), ligger på et berg (eller det vi i Norge kaller en ås (eller jada, Espen. I en slåpe)), og her ble det i gamle dager dyrket vindruer. Onkelen min kan faktisk huske at han som barn var med og høstet en gang. Den andre hagen blir kun omtalt som «Das Friedhofsgrundstück». « Kirkegårds tomta». På dette tidspunktet i samtalen går jeg fullstendig agurk. «Jeg visste det! Jeg visste at jeg eier en kirkegård», og onkelen min må forklare meg fire ganger at tomta heter så ikke fordi det ER en kirkegård, men fordi den ligger ved siden av en. Her ble det i sin tid dyrket frukt og grønnsaker, men nå vokser det bare ugress der. Vi søkte den opp på Google Maps, vi måtte gå bort fra der vi først trodde det var, for «det ser for ryddig ut», og vi ender til slutt opp med det mest rotete område mellom kirkegården og skogen, og bestemmer oss for at det må være vårt (onkelen min har også arvet deler av disse hagene).

Friedhofgrundstück

Oppe til venstre er kirkegården, den fine gressplenen er definitivt ikke vår tomt, men i område under der et sted er den.

  1. #1 by iversen on 12 juli 2015 - 8:25 pm

    SKAL DU IKKE DRA DIT???

  2. #3 by iversen on 14 juli 2015 - 8:02 pm

    Bra. Da får jeg kanskje sove i natt også.

Legg igjen en kommentar

