Min tyske vingård del 2

Min tyske vingård del 2-

Onkelen min og jeg kjører avgårde for å besøke kirkegårdstomta. Onkelen min har bare vært der en gang før, for over 10 år siden, men han virker ganske sikker på hvor vi skal. Jeg har inntrykk av at familien generelt har vært lite på tomta så lenge jeg har levd, i alle fall, bortsett fra da bestemora mi en gang på slutten av 90-tallet fikk et brev fra kommunen om at det nå var så mye ugress der at naboene klagde, og hun måtte ansette en gartner (eller noe), og en kort periode på midten av 00-tallet da kusina mi prøvde å sette det litt i stand og ville bruke det som en slags reservehage, men da klagde naboene også (jeg mistenker på grunn av fyll og grilling og generelt ungdom med godt humør). Ikke spesielt hyggelige naboer der, altså. Så nå ligger den der for seg selv. Vi parkerer ved kirkegården, spaserer forbi den pent klipte gresset, som definitivt ikke er vårt område, noen viltvoksende bjørnebærbusker, over en elv (dessverre innstøpt i betong), til en ganske velholdt hage der det går en fyr og steller, og et barnebarn plukker frukt. Disse menneske forvirrer meg, men det virker uhøflig å spørre hvem de er og hva de gjør i min hage, så jeg sier ingenting. Mesteparten av tomta er riktignok villnis, men jeg er positivt overrasket over at det er NOE der. Jeg står og beundrer litt, tar et par bilder, og vi tusler tilbake til bilen. Onkelen min plukker et bjørnebær. Det er visst så umodent at de «surt» ikke er et dekkende nok begrep), og vi kjører videre.

(Det kommer minst en, muligens to, episoder til av denne spennende familiesagaen)

  1. #1 by iversen on 14 juli 2015 - 8:03 pm

    Antiklimaks.

    • #2 by Sonja Dadam on 15 juli 2015 - 3:05 pm

      Bare vent. Når jeg bare får satt meg ned og skrevet siste del, så blir det enda mer anttiklimatisk.

Legg igjen en kommentar

