Ting 5: Bli flinkere på jobben

Dette er et sånn visjyvasjy-punkt, som jeg aldri kommer til å få krysse av lista. Jeg gikk gjennom mye av grunnskolen med den innstillingen at jeg var et matematisk geni, mye fordi folk fortalte meg at jeg var det, og det tok egentlig pinlig mye av studietiden, og mer enn én stryk på eksamen før jeg jeg innså at jeg var en middels god student. Helt på det jevne, verken mer eller mindre. Jeg hadde det veldig gøy, da.

Jeg skrev en diplomoppgave som jeg fortsatt skammer meg over, var arbeidsledig litt for lenge fordi jeg ikke skjønte hvordan jobbsøkermarkedet virker («men jeg har jo allerede vært på intervju hos dem. Da har jeg jo forpliktet meg. Jeg kan jo ikke søke flere jobber før de har bestemt seg for om de vil ha meg eller ikke» …), tok noen halvrelevante jobber på halvrelevante steder, før jeg de siste 10 årene har jobbet med det jeg vil jobbe med. Og det er først nå jeg føler jeg begynner å få kontroll på hva jeg driver med. Jeg går ikke så mye og spør om hjelp lenger, det er mer «diskutere løsninger», jeg tar ordet i møter uten at folk har snakket til meg direkte. Og i dag er jeg på min første ordentlige forretningsreise (da teller jeg ikke med den gangen jeg tok toget for å være med på et møte i Jessheim) som jeg har organisert helt selv.

Planen nå er at jeg skal lære meg en ny ting hver dag. Det trenger ikke være noe stort, bare gjøre noe jeg ikke har gjort før. Og lærer jeg ikke noe i løpet av arbeidsdagen, så skal jeg lese i en gammel lærebok til jeg føler jeg kan noe nytt. Dette blir bra.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

