En vitenskaplig artikkel(6) om evolusjon

Forord (kan lett hoppes over, som man gjerne gjør med forord)

I går, mens jeg filosoferte rundt hvorfor det er sånn at hvis man i juleferien sitter oppe til klokka 6 om morgenen og ser et tosifret antall episoder av House, så våkner man rimelig uthvilt neste dag klokka tolv, mens hvis man etter at man har begynt å jobbe igjen, ”bare skal  se en episode til av Never Mind the Buzzcocks”, og klokka plutselig er 00.00 før man rekker å legge seg, så er det klin umulig å stå opp igjen klokka 06.00 neste morgen.

Så kom jeg på at jeg hadde lest en artikkel i Illustrert Vitenskap for sikkert 10 år siden, om en dame som hadde bodd under jorden uten tilgang til radio, tv, sollys, klokke eller annet som kunne hinte om hvilken tid på døgnet det er, og hun utviklet sin egen døgnrytme – to av dem faktisk, en på rundt 48 timer og en annen på litt over 12 timer. Med dette som utgangspunkt så begynte jeg å tenke ut en bloggpost, og spant på den  ganske lenge(a). Da jeg kom hjem prøvde jeg å finne artikkelen på Internettet, det klarte jeg ikke. Jeg fant ut noe annet istedenfor. Det er mulig at følelsene som kommer til uttrykk i den følgende artikkelen muligens er noe for sterke i forhold til hva som er saken. Dette er grunnen til at man ikke burde gjøre research før man blogger, og bare skrive ut fra det man tror er sant.

Selve artikken

Det finnes A-mennesker og det finnes B-mennesker. B-menneskers naturlige/biologiske døgnrytme er ca 25 timer(1), altså 1 time lenger jordens naturlige døgn. Vi er altså dømt til et liv med trøtthet, for vi blir trøtte en time for sent, og når vi først får lagt oss, så er døgnet er en time for kort for at vi skal få den søvnen vi trenger. Her snakker vi altså en alvorlig glipp i evolusjonen. Menneskene har vært på jorda i over 30.000 år(2), og jorda har snurret rundt sola minst like lenge, og selv om de ikke akkurat drev med nitilfire-jobbing i steinalderen, så hadde de natt og dag og man måtte stå opp og legge seg i et slags system. Det er jeg ganske sikker på(3). Vi har klart å utvikle evnen til å snakke, lage ild, bygge hus og skrive sms-er, men vi har ikke klart å komme i takt med jordrotasjonen!? Hva er dette for slags rævva evolusjon? Og jeg er klar over at jeg sender en nydelig passning(4) til kreasjonistene(5), men jeg mener det må en syk, syk, syk, syk, Gud til som skaper en jord som har en døgnrytme som ikke passer til Hans innebygede (vi er skapt i Hans bilde, og han må derfor være minst halvt B-menneske), og en sånn Gud vil jeg ikke tro på, så da er vi tilbake på Evolusjonen Som Ikke Funker, og det er bare galt. Vi har mislykkes totalt som rase, og jeg skjønner ikke hvorfor ingen tar tak i det.

Etterord

Jeg er så trøøøøøøøtt.

(a)    Som sagt, den opprinnelige filosoferingen skjedde i går formiddag, så det kan ikke ha vært SÅ mye tenking her.

(1)    Wikipedia

(2)    Mener jeg å husker etter å ha lest Hulebjørnens Klan da jeg gikk på ungdomskolen (eller videregående)

(3)    Hjernen min

(4)    Sportsmetafor!

(5)    Eller hva de nå heter de gærningene som mener at alt som står i Bibelen skal tas bokstavelig

(6)    Dette er en vitenskaplig artikkel fordi den har fotnoter. Og forord. Og etterord.

,

  1. #1 by abre on 7 januar 2010 - 1:27 am

    Vitenskap på sitt beste!

    Jeg har lurt litt på å starte et politisk parti med lengre døgn som kampsak. Og tilsvarende kortere uker/måneder. Er du med?

  2. #2 by Sonja Dadam on 7 januar 2010 - 5:24 pm

    Jeg er med! Skal vi jobbe for å få jorda til å snurre saktere, eller bare at folk ikke skal bry seg om det er lyst eller ikke (det er jo ikke som om vi er avhengige av sola som lyskilde lenger. Om vi bare er ute i sollyset nå og da av helsemessige årsaker, burde det holde). Jeg har dessuten en mistanke om at vi kan få Verdens Snilleste Snekker til å bli med i partiet https://ordentlig.wordpress.com/2008/12/11/ide-2/

  3. #3 by abre on 7 januar 2010 - 6:35 pm

    Jeg er fra nord-Norge, og er ikke vant til at dagslyset følger døgnet uansett. Her varierer det over året i stedet.

    Snekkern er definitivt inne på noe.

  1. Tweets that mention En vitenskaplig artikkel(6) om evolusjon « Sonjas ordentlige blogg -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar