Det er aldri Snap!

Hver gang jeg hører en sang i sjangeren Eurodance/tyggegummitechno er min første innskytelse å tenke «Dette er Snap!». Det er aldri Snap!

Hvis jeg skal lage en musikkquiz, så skal den ha en kategori som heter «Dette er ikke Snap!» som skal ha alle de sangene som man tror er Snap! men som ikke er det.

Hvis du skal på den quizen, så har jeg noen tips om hvordan man skal klare å huske hvilken sang som hører til hvilken gruppe:

You spin me round (like a record)

Hele denne posten er basert på at jeg trodde det fantes et utrykk som heter «you can’t spin a cat in here». Det viser seg at utrykket er «you can’t swing å cat…», men det funker på et vis likevel.

You spin me round -spin a cat round – Schrödingers katt – Dead or Alive

Gonna make you sweat (Everybody dance now)

Denne er litt tricky, for når man hører sangen er det veldig lett å tro at den heter Everybody dance now, for det er stort sett det de «synger»/roper, men det blir en alt for generisk huskeregel for denne typen sanger, og det blir for lett å blande sammen med andre sanger hvor alle skal danse, så man må bare huske at den heter Gonna make you sweat for egen maskin. Det andre problemet er at jeg veldig gjerne vil bruke kunnskapen min om at C er romertall for 100 til noe. Og det har resultert i følgende rekke:

Gonna make you sweat – svette -løping -Marathon – Gamle grekere – Gamle romere – Romerske tall – C=100 – C+C=200 – C+C Music Factory

Det er et tredje problem med denne huskeregelen, spesielt hvis man ikke har kontroll på sin grunnleggende reggaekunnskaper, for det kan forlede en til å tro at Inner Circle-låta Sweat (A La La La La Long) er av 10CC, noe den logisk nok ikke er, så er det utvilsomt rom for forbedringer. Det er bare å komme med innspill her (så lenge innspillet ikke er; «kan du ikke bare lære deg hvem som synger hvilke sanger?»)

The rythm of the night

Rythm of the night – Music of the night -Operafantomet -Fantomet- Cristopher Walker-Johnny Walker-Sprit-Vin-Øl-Corona

Groove is in the heart

Groove is in the heart -Gruve- Gruvearbeidere- The full monty – Brassed off – The Music Man – 76 trombones – 76 Tom Bones – Tom Jones- Delilah- Deee-Lite

(Denne forutsetter at man

1. Kjenner til filmen Brassed off, som kom omtrent samtidig med The Full Monty, men som handler om at gruveabeiderne spiller i korps istedenfor å strippe.

2. Kjenner til musikalen The Music Man, som ikke en gang jeg har sett, men som jeg tror også handler om korpsmusikk (og farene ved å la ungdom spille biljard. Jeg har VELDIG lyst til å se denne musikalen!) Og inneholder sangen 76 trombones (også referert til av Spike i Buffy-episoden Once More With Feeling)

3. Har hørt den improviserte BBC4 sketsjen der det ble påstått at Star Trek legen Leonard «Bones» McCoy egentlig heter Tom til fornavn (Det var først da jeg researchet til denne posten jeg fant ut at han sannsynligvis ikke gjør det), og han påstår at han har 76 av noe, og noen andre sjokkert bryter «76, Tom Bones!?»

Så jeg har en følelse av at dette er en huskeregel som bare hjelper meg.)

Alle andre sanger i denne sjangeren r faktisk Snap!, så de er ikke noe problem.

  1. #1 by Ida on 21 oktober 2020 - 2:44 pm

    Jeg kom akkurat over bloggen din på ukjent vis og den er det beste jeg har lest på lenge. Jeg lo så jeg gryta av Gambia-innlegget. Please skriv mer!

    • #2 by Sonja Dadam on 22 oktober 2020 - 8:49 am

      Så veldig hyggelig å høre. Og fantastisk timing. Jeg har tenkt litt på å begynne å blogge igjen, og kommentarer som dette er jo supermotiverende.

  1. Earth, Wind, and the Kool Family Sunshine Gang Band | Sonjas ordentlige blogg

Legg igjen en kommentar