Greier på Internettet I

Mens noen driver med tumblr og andre ny-moderanes ting, så har jeg et epostutkast liggende på gmail, hvor jeg samler linker til sider som av en eller annen grunn har fanget min interesse. På tide å renske opp litt:

Dette er en artikkel om en kunstsvindel som jeg snublet over da jeg lette etter info om Dubai. Det jeg reagerte på i denne artikkelen er følgende setning:

«Så kom det en sjekk i posten, i en konvolutt med «apekatt»-frimerker og poststempel Nigeria»

Hva i alledager er «apekatt»-frimerker? Det er lett å tro at det er frimerker med bilde av apekatter på, men hvorfor står da apekattene i hermetegn? Og hvordan er dette på noen som helst måte relevant til resten av artikkelen?

Er det et slags opplegg til det senere monkeybusiness-ordspillet? Jeg nekter å tro at journalister synker så lavt at de nevner tilfeldige dyr helt villinilly, bare sånn for å sanke inn noen ordspillpoeng på et senere tidspunkt. (selv om det tydeligvis ikke er grenser for hvor langt noen er villige til å gå)

Finnes det en frimerkefabrikk der de har ansatt apekatter for å lage useriøse frimerker?

Jeg får litt samme følelsen som da broren min og jeg havnet i en samtale med en fyr som konsekvent omtalte sine utenlandske arbeidskamerater som apekatter. Øynene holdt på å poppe ut av de politisk korrekte hodene våre, og lettelsen var til å ta å føle på da han etter en stund også omtalte sine norske arbeidskamerater som apekatter. Alle var visst apekatter i hans bok. Jeg burde kanskje spurt han om han visste noe om frimerkene.

Eller er «apekatt»-frimerker et kjent begrep som bare jeg (eller google, til mitt forsvar) ikke har hørt om?

  1. #1 by Undre on 23 april 2010 - 6:06 pm

  2. #2 by plosiv on 23 april 2010 - 9:45 pm

    Hehe, Undre har alltid svar. Jeg skjønner nada, men jeg liker at jeg har fått deg til å tro at jeg driver med «nymotens greier». Det er snasent. Derfor havnet du på tumblrn min.

  3. #3 by Sonja Dadam on 23 april 2010 - 10:59 pm

    Undre: Så det var bare overdreven bruk av hermetegn denne gangen også. Hvorfor gjør de sånt mot meg?

    Plosiv: Kult. Jeg hiver meg nok på tumblr jeg også på et eller annet tidspunkt.

  4. #4 by Undre on 24 april 2010 - 5:56 pm

    Sonja & plosiv: Jepp, jeg har det med å ødelegge moroa med fakta. 😈

Legg igjen en kommentar

